Et inkassofirma er et firma, der har specialiseret sig i at inddrive en gæld, som en debitor (den, der skylder penge) ikke har afdraget på som aftalt.

Et inkassofirma lever af at få skyldnere til at betale deres gæld. De er derfor ofte både insisterende og nogen gange også ret aggressive i deres fremtoning. Hvis man ikke betaler sin gæld tilbage til tiden, risikerer man altså, at ens kreditor (den, man skylder penge til) sender gælden videre til inkasso.

Hvis virksomheden du skylder penge, overlader opgaven til et inkassofirma, eller en advokat, skal skyldneren informeres tydeligt om dette skifte. De skal oplyse dig om, hvilken gæld, der er tale om, og på hvis vegne inddrivelsen sker. Altså skal inkassobureauet informere om, hvilken virksomhed de inddriver pengene for.  


Hvordan fungerer inkasso?

Det foregår sådan, at en kreditor betaler et inkassofirma for at “gøre det beskidte arbejde” for at få skyldneren til at betale gælden tilbage. Inkassoselskaber er professionelle og kender alle muligheder for at inddrive gæld. Men de går ikke op i, hvad dine rettigheder er. Derfor kan det være en god idé at læse videre her på DinGælds “Viden” eller kontakte os.

Det er selvfølgelig altid det bedste at betale sin gæld til tiden og undgå inkasso. Men skulle din gæld alligevel være røget til inkasso, kan vi sagtens hjælpe dig. Vi kender inkassobranchen og deres taktikker. Og vi ved, hvad inkassofirmaerne regner med at kunne presse dig til at betale. Men vi kender også dine rettigheder, og derfor kan vi sikre dine interesser, når vi forhandler med inkassofirmaerne.


Bliv kontaktet af en professionel og erfaren rådgiver og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig i netop din situation.
Bestil uforpligtende gældssamtale


To former for inddrivelse af gæld

Det er overordnet to veje som en kreditor kan inddrive sine penge på: Enten udenretlig eller retligt. Som navnene antyder forsøger udenretlig inddrivning at få sine penge uden at indblande retten. Modsat hvis kreditor ikke lykkedes med at inddrive gælden udenretlig, kan kreditor tage sagen videre til den retlige form. Her benyttes fogedretten til at håndhæve kreditorens ret til at få sin betaling fra personen, der skylder pengene.  

Når man taler om inkasso i daglig tale er det som regel udenretlig. Et eksempel på udenretlig inddrivelse er, når du modtager en regning direkte fra fx dit elselskab eller deres inkassofirma, da denne handling betyder, at fogedretten endnu ikke er indblandet.  


Hvornår kan en rykker sendes til inkasso?

Hvis du ikke afdrager på din gæld som aftalt, vil du sædvanligvis modtage en rykker fra kreditor. En rykker er det brev, man modtager, hvis man ikke betaler til tiden. 

I en rykker skal der mindst være et varsel på 10 dage. Hvis du betaler, hvad du skal inden de 10 dage, sker der ikke yderligere, for kreditor må ikke gå videre med sagen. Hvis du ikke har betalt, når fristen på de 10 dage udløber, har din kreditor mulighed for at sende kravet videre til inkasso. 

Din kreditor må opkræve et gebyr på op til 100 kr. pr. rykker. Det offentlige må dog tage 250 kr. i rykkergebyr. Der må højst opkræves tre rykkere på samme gæld. 

De rimelige og relevante omkostninger, der er i forbindelse med at sende et krav til inkasso, vil blive lagt oven i det beløb, du skylder den pågældende kreditor.


Sådan undgår du at gælden stiger

Du kan slippe for at modtage rykkere og betale de ekstra rykkergebyrer, hvis du indgår en aftale med kreditor om, hvordan gælden skal afdrages. Kontakt din kreditor og fortæl dem, hvad du har mulighed for at afdrage med på gælden. Det er vigtigt, at du kun indgår en aftale, hvis du er sikker på, at du kan overholde den. Hvis du ikke har penge til at afdrage, kan du også lave en aftale om henstand, hvor du får mulighed for at udsætte betalingen af gælden.  

Det kan være nervepirrende at tage kontakt med kreditorer, men det er den bedste løsning for at undgå, at gælden vil forsætte med at stige. Hvis du har brug for hjælp til at forhandle aftaler med dine kreditorer, er du velkommen til at bestille en uforpligtende gældssamtale, så kan du høre, hvordan vi kan hjælpe dig.