ældre kvinde skriver på computerI 2008 startede Lene sit eget firma. Det var et telemarketingfirma, og hun knoklede alt, hvad hun kunne for at opbygge en god forretning. Som så mange andre virksomheder blev Lenes firma påvirket af finanskrisen, hvilket betød, at det var svært at skaffe nok kunder. To år senere måtte hun dreje nøglen om, da økonomien i virksomheden ikke kunne hænge sammen. Firmaet havde kørt med et stort underskud, og det gik også udover Lenes privatøkonomi, hvor hun opbyggede gæld.  

Lene lukkede virksomheden, inden den gik konkurs, men det betød, at hun fik en karantæne. Da hun havde overstået karantænen, fandt hun hurtigt et arbejde i rengøringsbranchen og begyndte at betale sin gæld af. Men det var svært for Lene at følge med, og hun begyndte at modtage rudekuverter i postkassen.  


Jeg kunne ikke holde ud at få alle de rykkere.

Lene, tidligere kunde.

Gælden voksede for alvor, da Lenes bank solgte hendes gæld videre til et inddrivningsfirma. Nu steg renten på gælden nemlig betydeligt, og hendes gæld blev 3-4 gange større end det, hun skyldte til at starte med. Lene mistede overblikket over gælden og kunne ikke længere se, hvordan hun selv skulle få styr på den. Hun ville gerne undersøge muligheden for at søge en gældssanering.  

- Det virkede så uoverskueligt at skulle have hjælp fra en advokat. Det havde jeg slet ikke råd til.

 

Trin for trin 

Heldigvis kunne en bekendt anbefale et alternativ til advokaten. Lene var i gang med en coachinguddannelse, og her fortalte hendes studieveninde om sine erfaringer med DinGæld. Den personlige anbefaling gjorde Lene helt tryg ved at få hjælp fra et rådgivningsfirma, og hun kontaktede DinGæld med det samme. Det viste sig at være lige det, hun havde brug for.  


Når man står selv og ikke kan overskue det, er det rart med en rådgiver, der kan hjælpe en med at tage det trin for trin.

Lene, tidligere kunde.


Lene fik en personlig rådgiver, der indledningsvist skabte et overblik over gælden. Det eneste Lene skulle gøre var at give sin rådgiver en fuldmagt og afgive informationer om de steder, hun skyldte penge. Kort tid efter havde hendes rådgiver fået overblikket og kunne gå i gang med at søge en gældssanering til Lene.  

 

Vigtig sparringspartner i en ukendt situation 

- Uvisheden var den værste. Jeg vidste ikke, hvad det var for et monster.

Sådan beskriver Lene sine tanker om, de instanser hun skulle forholde sig til i sin situation. Med gæld til offentlige, rykkerbreve i postkassen og indkaldelser til skifteretten, var der mange ukendte forhold at bekymre sig om. Derfor var Lene også glad for, at hun havde en personlig rådgiver, som hun altid kunne ringe til med sine spørgsmål og bekymringer. Særligt én sætning fra sin rådgiver var afgørende for, at hun kunne begynde at slappe af i sin situation.  

- Han sagde, hvis det ikke lykkedes at få en gældssanering nu. Så har du altid mulighed for at prøve igen senere, fortæller Lene.

Lene følte, at ansøgningen om gældssanering var hendes eneste håb om at slippe af med gælden. Så rådgiverens ord var med til at berolige hende og holde hende fast i håbet om, at hun nok skulle blive gældfri en dag. Når man søger en gældssanering, må man ikke optage ny gæld. Det betød, at Lene måtte sætte sin ansøgning på pause. Hun var nemlig i gang en uddannelse, som hun selv betalte for og havde derfor i realiteten optaget lån.  


Hjælp gennem hele processen 

Lenes sag blev sat på pause, og da hun var færdig med uddannelsen, kunne de igen optage hendes gældssaneringsansøgning. Lenes rådgiver hjalp med, at hendes ansøgning blev udfyldt korrekt, for at styrke sandsynligheden for at hendes ansøgning blev godkendt. Hun blev klædt godt på til mødet i skifteretten, hvor afgørelsen skulle finde sted og hendes rådgiver beregnede et realistisk gældssaneringsforslag. Efter en lang ansøgningsproces lykkes det i juli måned at få sin gældssanering. Nu er hendes sag hos DinGæld afsluttet. Lene fortæller, at hun har haft et godt og lærerigt forløb, hvor hun særligt har været glad for at have en rådgiver, som kunne hjælpe hende hele vejen i ansøgningsprocessen.  


Overskuelighed og ro i hverdagen. Det har været det bedste ved at få hjælp fra DinGæld.

Lene, tidligere kunde.


Har du brug for hjælp?

Er du ligeså uheldig som Lene og havnet i en gæld, som du har svært ved at holde overblikket over. Hvis du, at det er svært at få økonomien til hænge sammen, eller hvis du har brug for hjælp til at søge en gældssanering, så bestil en uforpligtende gældssamtale med en af vores gældsrådgivere. Sammen finder vi den rigtige løsning for dig i den situation, du står i.  


Kontakt os i dag, så finder vi den rigtige løsning til dig i den situation, du står i.
Bestil uforpligtende gældssamtale

Historien er lavet i samarbejde med Lene og er skrevet ud fra hendes egne ord og vendinger.