Skylder du penge, kontakter kreditorerne dig med formuleringer som:
- “Undgå at blive registreret i RKI.”
- “Vi indkalder dig i fogedretten.”
- “Undgå gebyrer og inkassoomkostninger.”
- “Vi sender gælden til inkasso.”
Den enkelte kreditorer er kun interesseret i at få sine penge hurtigst muligt. De er ligeglad med din livssituation og dine øvrige kreditorer. De har heller ikke overblikket over din livs- og gældssituation. De ved derfor ikke, hvad der er realistisk for dig at betale af på din gæld.
Typer af kreditorer
Grundlæggende kan kreditorerne opdeles i følgende:
- Det offentlige
- Private virksomheder
- Inkassovirksomheder
Der er forskel på hvilke muligheder, de enkelte typer af kreditorer har for at få dig til at betale. Der er love, som gælder for hver af grupperne. Der er også stor forskel på, hvor meget den enkelte private kreditor kan gøre – for eksempel kan et forsyningsselskab lukke for vand og varme, hvis ikke du betaler dem, hvorimod et køb over internettet ikke har samme mulighed.
Regler for kreditor
Uanset om det er kreditor eller en inkassovirksomhed, der kontakter dig, er de underlagt enten markedsføringsloven eller inkassoloven. I begge love er der regler for “god skik”, når de henvender sig til dig. Grundlæggende betyder det, at kreditor ikke må true med RKI registrering og indgivelse af konkursbegæring med videre når det ikke er relevant.
Desuden må kreditor ikke anvende metoder, der lægger et unødvendigt pres på dig, hvis en anden metode ville føre til samme resultat.
Skal vi varetage kontakten og forhandlingerne med dine kreditorer? Bestil en uforpligtende gældssamtale og hør om dine muligheder for hjælp.
Bestil uforpligtende gældssamtaleSkal jeg kontakte dem?
Du skal først og fremmest have overblik over din gæld og økonomiske situation. Hverken dig eller kreditoren er interesseret i, at du tilbyder noget, som viser sig at være uholdbart på sigt. Det betyder som minimum, at du skal vide, hvad du realistisk set kan betale til ALLE dine kreditorer fremadrettet.
Når du ved, hvad du bør tilbyde kreditoren, kan du med fordel kontakte dem.
Husk at tilbyde dem noget, der gavner din gældsafvikling.
Hvad skal jeg sige, hvis jeg ikke kan betale?
Du bør sige det til kreditor, men det er ikke sikkert, at kreditoren tror på dig. Hvis ikke I bliver enige om en afdragsordning, risikerer du, at kreditoren pålægger dig yderligere omkostninger, indkalder dig i fogedretten eller sælger dine ting på tvangsauktion.
Hvorvidt kreditoren kan pålægge gebyrer, sende dig i fogedretten eller sælge dine ting på tvang, afhænger blandt andet af, om gælden er røget til inkasso, om du har en insolvenserklæring, og om du overhovedet ejer nogle aktiver, som kan sælges på tvang.
Det kræver med andre ord overblik over din situation.
Når kreditor kontakter dig
En kreditor er interesseret i én ting – at få sine penge så hurtigt som muligt.
Der er stor forskel på, hvor aggressive og vedholdende de enkelte kreditorer og inkassovirksomheder er. Det afhænger af din økonomiske situation, deres muligheder for at få dig til at betale nu og her, hvor god du har været til at betale førhen og så videre.
Hvis ikke du har overblikket over din gæld og din økonomiske situation, bør du sige det til kreditoren og ringe tilbage, når du har overblikket.
Kreditor vil have mig til at underskrive et dokument. Skal jeg det?
Ja, men inden bør du:
- læse dokumentet grundigt igennem
- være enig i, at du skylder pengene
- sikre, at beløbene er, som I har aftalt
- sikre, at vilkårene er, som I har aftalt
Vær i øvrigt opmærksom, hvis kreditor skriver, at du giver dem “transport i overskydende skat”. Det betyder, at kreditoren får en eventuel tilbagebetaling af overskydende skat i stedet for dig. Du bør normalt strege det over, inden du sender dokumentet tilbage. Får du tilbagebetalt skat, kan du vælge at betale det til kreditoren.
Vær også opmærksom på en tilmelding til Betalingsservice (PBS). Nogle kreditorer ændrer afdraget uden at informere dig, hvis der er tale om en midlertidig aftale. Betalingsservice kan dog være den betalingsmetode, som kreditoren pålægger ingen eller færrest gebyrer ved.
Gode råd om kontakt til kreditorerne
- Få overblik over din gæld og økonomiske situation
- Sørg for at du også kan betale dine andre kreditorer
- Indgå ikke aftaler, som du ikke kan overholde
- Lad dig ikke skræmme af kreditor
- Du kan forhandle med kreditor
- Lav aftaler som gavner din gældsafvikling
DinGæld kan stå for kontakt og forhandling
Vi er gældsspecialister og har overblik over din livs- og gældssituation. Det har dine kreditorer ikke. Vi har derfor den fornødne viden og indsigt til at gøre dig gældfri på den bedst mulige måde:
- Vi opfordrer dine kreditorer til at kontakte os i stedet for dig, da vi hjælper dig
- Vi skaber overblikket over hele din gældssituation.
- Vi ved hvilke problemstillinger og muligheder der er i din gældssituation.
- Vi laver forhandlinger med alle kreditorerne til din fordel.
- Vi snakker kreditorernes sprog og lader os ikke skræmme.
- Vi ved, hvad kreditorerne lovmæssigt må og ikke må.
- Vi kan vurdere, om en kreditor gør alvor af sine trusler og ved, hvornår dette skal undgås – men også hvordan det kan være til din fordel.